pleetm's blog

日々考えた事や読んだ本について書くブログです。自分の書いたことって相手にどう伝わるのか、興味があるので、お時間ある方はコメントしていただけると嬉しいです。このサイトはアフィリエイト広告(Amazonアソシエイト含む)を掲載しています。

開幕ベルは華やかに

読みました。

ある大女優を殺す事件を描きつつ、演劇界の現実も緻密に描写した小説です。殺人事件をめぐるミステリーですが、演劇界の舞台裏や関係者の心情といった観点からも非常に面白く、その分野に関わりのある人はより頷きながら読めるのではないでしょうか。

あらすじとしては、波子という付き人が大女優八重垣光子を殺そうとし、逮捕されるまでのいきさつを描く、というごく単純なものなのです。しかし、波子がなぜ殺そうとするまでに、その復讐心が高まっていったのか、殺人の共犯者との関係性など、単にミステリーとしての謎解きを楽しむのではなく、登場人物の心情に深く切り込んでいるのが本小説の特徴です。また、個々人の人となりを丁寧かつドラマチックに描く力量は有吉佐和子の真骨頂であり、40年前に書かれたとは思えない、湿度や新鮮さを含んでいます。つまり、そこに描かれる動機や心情の背景は今でも色褪せることなく、読者の感情を揺さぶる力があると感じます。

波子や共犯者の一人である波子の母親の置かれてきた状況、その殺人行為にもかかわらず、標的となる八重垣光子はとうとう死ぬこともなく、むしろ自分の周りで殺人事件が起きたことなど知る由もないまま、事件は収束を迎えます。それほどにこの両者の住む世界は隔たっており、八重垣光子はますます演劇界の光り輝く重鎮となっていきます。

この、復讐すらもできない圧倒的な分断に、形容しがたい感情を憶えるとともに、そういった周りの不幸や復讐心さえも自分を引き立てる材料としてしまう、そういった強かさと凄み、ある種の化け物とも言える天才を描くことによって、現実の世の中のありように目を向けさせる小説であるとも言えるのではないでしょうか。

 

 

This is a mystery novel written by the author Sawako Ariyoshi, which was published about 40 years ago.  However, surprisingly, this doesn't give me any sense of obsolete.  Rather, the reality described in th novel is seen in our modern society so that you couldn't feel it old as you read it.

One of the most impressive things is feelings of individuals in the novel.  They are described in a so precise manner that you can easily get yourself immersed with the world of the novel.  Especially the principal criminal Namiko has lived a very severe life and therefore you might have sympathy and hope the killing will succeed in the end even though she is arrested before the crime perfetly committed.

At the same time I believe you can see a huge division between have and not-have.  The gap is overwhelming enough for a person in the higher hierarchy to keep succeeding and for a person in the lower to lose, which is irreversible.

I would also say that this imbalance highlights the society where we live as a reality.  This illustration of the world haven't losen its own color even in the present. Additionally, this novel cannot be enjoyed only for mystery, but also for scenes behind the theoretical acting.